Historie

Danmarks Cykelmuseum er et af de Museer i Norden, der i særdeleshed behandler cyklernes tekniske udvikling. Museet er indrettet i den forhenværende direktørbolig, der blev opført i 1921 tilhørende Cykelfabrikken ”JYDEN”.  De gule bygninger ved siden af, var produktionsbygninger for ”JYDEN”.

Danmarks Cykelmuseum blev startet op i 1974 - på rester fra cykelfabrikken, der blev lukket ned i 1962.

Da cykelfabrikken lukkede ned, lå den hvor ”Fakta” ligger i dag.

Havde Harald Horn ikke købt de gamle bygninger med tilbehør, var alle cyklerne blevet skrottet og så havde der ikke været noget cykelmuseum den dag i dag.

Cykelsamlingen, der er uden sidestykke, omfatter i øjeblikket ca. 150 cykler. Alt fra træcyklen til nutidens mest kendte modeller. Den yngste cykel museet har, er fra 2002, bygget i Indien og er derved et eksempel på, hvorledes man i tidens løb har eksperimenteret med cyklen som fremdriftsmiddel.

I næsten et århundrede har man bygget cykler med hjælpemotor, mest berømt er den ældste hjælpemotor fra 1902. Det er en 4-takt og den kører på petrolium, dens max 50 km i timen, den blev købt til museet i 1996.

Museet har en enestående samling af knallerter.

Samlingen råder også over Dronning Ingrid og Kong Frederiks d. 9’s cykler, samt den store tyske dramatiker Bertolt Breecht’s cykel.

Samlingen er desuden suppleret med en mængde tilbehør brugt til cyklens udstyr gennem tiderne, og en omfattende samling af symaskiner fra 1850 og opefter og i erkendelse af, at radioens vugge stod i cykelværkstedet, findes også en samling af gamle radioapparater, lige fra krystalapparater til radioer op til 1970 model. Pladespiller anno 1910.

Der skjuler sig en historie ved næsten alle effekter.

Luk vinduet igen